Altijd blij om mensen te mogen ontmoeten. Bel me of stuur me een mailtje.
Linus Vanlaere
Ieperstraat 51
8700 Tielt
vanlaere.linus@gmail.com
M 0496 47 30 14
Geplande evenementen of voorbije evenementen die mijn pad hebben gekruist.
Het gaat om lezingen, workshops of begeleiding op maat, gebaseerd op basis van mijn boeken of op specifieke vragen uit het werkveld.
The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.
Zorg, economie en samenleving zijn in crisis. ‘Antwoorden’ in de vorm van beleid en regelgeving worden vaak aangevoeld als symptoombestrijding die de onderliggende moeilijkheden niet lijken aan te pakken. We voelen ons hierdoor vaak overgeleverd aan systemen die als niet ziend, niet horend en niet begrijpend ervaren worden.
C. Otto Scharmer, senior docent aan het Massachusetts Institute of Technology en grondlegger van het Presencing Institute, publiceerde in 2009 ‘Theory U’, een boek dat in 2013 een vervolg kreeg met ‘Leiden vanuit de toekomst’ en uitmondde in een pleidooi voor transformatie van een aantal instituten (waaronder regering, scholen, bedrijven NGO’s, banken én gezondheidszorg). Hiervoor moeten we onze aandacht ombuigen en leren kijken wat er zich vanuit de toekomst aandient.
Samen met de sprekers in deze reeks, zoeken we uit wat dit zeer concreet voor de (eigen) sectoren, zorg en economie, vandaag kan betekenen.
In samenwerking met Sylvester Productions zal deze seminariereeks live worden gestreamd en kan het dus gevolgd worden via een streamlink.
Zijn we als de dood voor een doodgewoon sterven? Over de kracht van het natuurlijk overlijden: het gewone stervensproces in de kijker.
Ooit was het stervensproces iets wat de meeste mensen in ons land goed kende. Mensen stierven thuis, werden thuis opgebaard. Het sterven hoorde bij het leven. Nu gebeurt dit veel minder waardoor er veel onwetendheid heerst . Anderzijds geven de nieuwe evoluties aangaande het levenseinde ook veel verwarring . Terug het natuurlijk overlijden belichten kan helpende inzichten geven voor elke zorgverlener.
De opleiding vroedkunde campus Brugge en Kortrijk voorziet voor u een webinar rond de juridische en morele inzichten binnen de zorgverlening door de vroedvrouw. Binnen deze webinar gaan we dieper in op enkele juridische en morele inzichten binnen de zorgverlening door de vroedvrouw. Zin om naast het theoretisch kader ook een concrete toepassing mee te krijgen, dan nodigen we je graag uit!
Najaarsconferentie op initiatief van Degroof Petercam en het Centrum voor Biomedische Ethiek en Recht van de KU Leuven. Zij nodigen u uit voor een presentatie met uiteenlopende thema’s. Samen denken we na over de uitdagingen van morgen. Want de toekomst ligt in ieders handen.
Als zorgverlener in het zorg- en welzijnswerk word je meer dan ooit dagelijks met keuzes geconfronteerd die een grote impact hebben op de zorgontvanger in zijn relaties. Af en toe zijn het moeilijke keuzes die je blijven bekommeren: wat betekent 'goed' doen hier? Soms gaat het zelfs om onmogelijke keuzes waarbij je niet het gevoel hebt te kunnen kiezen of zelfs goed te doen. Op de duur dreig je je 'hart' te verliezen: je bekommernis voor anderen en daarmee ook je goesting.
Zorgen zonder je hart te verliezen wil deze dynamiek doorbreken en brengt een alternatieve aanpak naar voren door middel van een open gesprek. In dialoog gaan met anderen, met de zorgontvanger en zijn context, maar ook met collega's, brengt je in voeling met wat er echt toe doet. Dit gesprek helpt om keuzes te maken die je verbinden met degene voor wie je het allemaal doet.
Lezing ‘Waardigheid in palliatieve zorg. Hoe kan je als hulpverlener een waardigheidsbevorderend dialoog voeren?’ Voor referenten palliatieve zorg van de ziekenhuizen.
Ouderen met dementie stellen soms bizar gedrag waar we in de context van hulpverlening geen raad mee weten. Om vanuit een rijker arsenaal te kunnen reflecteren over dit gedrag en over een zorgethische aanpak ervan, worden vier begrippen van de presentietheorie toegelicht. Deze begrippen worden gesitueerd in de filosofie van Levinas en worden aangevuld vanuit het perspectief van humor.
Voor de medewerkers & vrijwilligers van PC Sint-Kamillus te Bierbeek spreek ik over de kracht van kleine ondeugden in zorg die soms Gekkenwerk is.
Lachen in de zorg, is dit zorgwekkend? Of is zorg om lachen misschien lachwekkend? Kan je het wel maken om in tijden van crisis waarin hulpverleners zich uit de naad werken om levens te redden, zorgverleners uit te nodigen aandacht te geven aan humor? Of is humor misschien juist nodig om als zorgverlener te kunnen volhouden? En (het respect voor) de zorgontvanger dan? Met dit mini-symposium willen we uitzoeken hoe lachen in de zorg kan leiden tot deugddoende zorg. Geen procedures of stappenplannen, maar samen zoeken naar de plaats en rol van humor in het zorg dragen voor anderen en zichzelf, dit is de ambitie van het symposium. De sprekers zullen het publiek uitnodigen om met verwondering te kijken naar de bijzondere mix van humor en zorg. Wens je (nog) bewuster te kunnen omgaan met humor en misschien ook moediger te worden in het durven hanteren van humor in de zorg - zelfs in moeilijkere tijden -, dan is dit mini-symposium zeker iets voor jou.
Wie durft zijn vinger opsteken en zeggen: "Ik ben volmaakt in wat ik doe op mijn werk?" Wie durft aan te geven dat hij steeds met 100 % goesting aan de slag is? Niemand van ons durft wellicht zo'n uitspraken te doen. Dat ligt niet in onze aard. Soms willen we echt wel goed doen, maar zijn er oorzaken die buiten onze macht liggen en die ervoor zorgen dat we er niet in slagen. Bijvoorbeeld hebben we niet de tijd die we zouden willen. We voelen ons onmachtig. Soms kan je wel, maar heb je gewoon geen zin. We staan immers niet elke dag met volle goesting op. Toch? Morele stress - het wrange gevoel als je niet de zorg kunt realiseren die je zou willen realiseren - is net als schuldgevoel een dooddoener in de zorg. Je geraakt er moe van. Zelfs opgebrand, als je niet oplet.
Deze workshop is gebaseerd op het boek ‘Gekkenwerk: kleine ondeugden voor leraren’ (Vanlaere, Burggraeve & Janssens, 2019) dat afrekent met de mythe van de leraar als de Volmaakte Opvoeder. Misschien benader je meer het ideaal van Volmaakte Opvoeder als je mild kan zijn voor je eigen imperfecties, door te tonen hoe je ook maar een kwetsbare mens bent die z’n stinkende best doet en met vallen en opstaan probeert ‘een goede mens’ te zijn? Door ruimte te maken voor de antipathie die je ervaart, door jezelf wankelmoedigheid te gunnen, door je eigen middelmatigheid te aanvaarden, door zelfs af en toe eens een masker op te zetten, door gevoelens van irritatie en woede toe te laten en door jezelf regelruimte te geven en zelfs momenten van ongehoorzaamheid, zorg je ervoor dat je geëngageerd en gemotiveerd aan de slag blijft. Of toch voldoende gemotiveerd.
Aan zorgzame mensen dichten we vaak vele, mooie eigenschappen toe: ze zijn steeds een en al oor, ze staan immer paraat om alles te laten vallen waar ze op dat moment mee bezig zijn om de hulpvraag van de ander krachtdadig te beantwoorden, ze zijn geduldig en vergevingsgezind, ze versagen nooit. Misschien voel jij je toch niet aangesproken? Dat hoeft ook niet. Zorgzaamheid kan ook ‘à la Lambik’: niet heldhaftig en zelfs dankzij kleine ondeugden die als het ware haperingen zijn in onze manier van ‘er zijn’ voor de ander. In het verhaal van ‘de ethiek van Lambik’ staan we stil bij hoe aandacht voor kleine ondeugden als antipathie, luiheid, hypocrisie, woede of irritatie, middelmatigheid en ongehoorzaamheid net ruimte kunnen scheppen voor de ander als ander… Daarom passen ze misschien toch bij zorgzaamheid.
The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.